ETWINNING PROJEKT „MI SMO DIO ZEMLJE I ONA JE DIO NAS“
Cilj projekta bio je obilježiti Dan planeta Zemlje kako bi se jačala svijest ljudi prema očuvanju prirodnog okoliša. Svrha obilježavanja ovog dana je da se upozori na opasnost koja prijeti životu na Zemlji uslijed naglog razvoja industrije i porasta potrebe za energijom, što je dovelo do ispuštanja velikih količina otrovnih supstanci u atmosferu, a to je naglo utjecalo i na globalno zatopljenje i klimatske promjene. Projekt se provodio u travnju i svibnju 2021. godine i bio je međunarodnog karaktera. U projektu je sudjelovalo 30-ak škola ih Hrvatske i inozemstva. Nositeljice projekta za našu školu bile su profesorice Dubravka Lisjak i Iva Novak zajedno s učenicima. Projektnim aktivnostima realizirali su se sadržaji Međupredmetnih tema Održivoga razvoja i obilježio Dan planeta Zemlje te razvijala ekološka svijest.
Učenici su sudjelovali u aktivnostima koje su osmislile profesorice Lisjak i Novak. Iako je sama provedba bila vrlo zahtjevna zbog pandemije COVID-19 i online nastave, aktivnosti su uspješno odrađene, evaluirane i diseminirane.
Dubravka Lisjak sa svojim učenicima provela je sljedeće projektne aktivnosti
Aktivnost: Digitalno čišćenje
Naučili smo što je digitalni otpad i kako se provode akcije digitalnog čišćenja.
Izbrisali smo nekorištene aplikacije s naših mobitela, stare slike, odjavili smo neželjenu poštu.
Aktivnost: Šetnja prirodom
šetnja prirodom, disanje svježeg zraka punim plućima i bilježenje detalja u prirodi koji nam je privukao pažnju svojom posebnošću
Simona Vlašić – maslačci
Aktivnost: Svjetlosno zagađenje
Svjetlosno zagađenje je postao globalni problem. Proučili smo problem i rješenje svjetlosnog zagađenja na Lastovu.
– diskusija nas je povukla na ljepotu nebeskog svoda iznad nas – dnevnu i noćnu.
Nika Horvatić
Ena Vuglač
Simona Vlašić
Aktivnost: Humanitarna akcija – skupljanje čepova
Proveli smo akciju skupljanja plastičnih čepova. Čepove ćemo donirati Udruzi oboljelih od leukemije i limfoma koja čepove šalje na otkup i dobivenim novcima pomaže oboljelima u kupnji lijekova, terapija i medicinskih pomagala. Namjera nam je i sljedeće godine nastaviti s ovom akcijom na razini škole.
Sara Lukša
Simona Vlašić
Martina Kolarić
Aktivnost: Uzgoj hrane u našim vrtovima
Prošetali smo vrtovima naših mama, baka, teta i susjeda. Provjerili smo što se sve može uzgojiti u vlastitom vrtu, popisali i poslikali a zatim sve objedinili u Padletu.
Aktivnost: WordArt/ plakat
Učenici su dobili zadatak osmisliti plakat koristeći vlastite slike ili WordArt prikaz svog viđenja prirode, povezanost s prirodom, riječi ili citati koji ih asociraju na prirodu.
Ivona Topolnjak
Simona inspirirana Senekom
Lea Žerjav
Martina Kolarić
A profesorica Iva Novak sa svojim učenicima sljedeće:
1. aktivnost – izlazak u prirodu
Izašli smo u šetnju od najmanje 10 minuta u prostoru okruženom zelenilom. Osluškivali smo prirodu. Dokumentirali zanimljive detalje u prirodi.
Mura (regionalni park Mura-Drava)
Laura Frančić, 1.kš -Spremza
Maja Posavec,1.ht -Japanska trešnja
Iva Horvat, 1.ht -Tulipan
Sara Brezovec, 1.ht – pčela na maslačku
Dora Magić, 1.ht -Breza
2. aktivnost – uporaba sjemenki iz našeg doma
Potražili smo u kuhinji/ostavi voće ili povrće sa sjemenkama i posijali ih. Pratimo njihov rast i dokumentiramo. Za inspiraciju pogledali smo sljedeći video: https://youtu.be/Jze8utzpLhg.
Češnjak – Sara Toth
Avokado – Magdalena Lončar
3. aktivnost – snimanje prirode
Odabrali smo biljku ili životinju koju smo snimili/fotografirali i istražili smo njenu ulogu u ekosustavu, je li autohtona ili uvezena vrsta, privlači li oprašivače te načine na koji smo mi povezani s tom vrstom. Od fotografija/videa i odgovara na pitanja izradili kratak video ili kolaž.
Laura Frančić, 1.kš
Tena Kerovec, 1.kš – Jaglac
4. aktivnost – ugrožene vrste
Istražili smo ugrožene vrste u našim krajevima. Probali zamisliti kako bi se osjećali na njihovom mjestu, što bi poručili ljudima? Svoje misli i osjećaje pretočili u riječi, uobličili u neku pjesmu, plakat, izrazili se kroz sliku ili neki drugi oblik umjetnosti.
Lana Žnidarić
Karla Hergotić
Helena Damjanović
5. aktivnost – certifikati održivog razvoja
Potražili smo u našem kućanstvu proizvode s certifikatima održivog razvoja. Odabrali smo neke od oznaka i istražili njeno značenje te njenu ulogu u zaštiti prirode i bioraznolikosti.
Certifikat – UTZ
Pronađen na instant cappuccinu
UTZ je mjerilo za održivu proizvodnju kave, kakaa, čaja…Zalaže se za održivu poljoprivredu i bolje mogućnosti za poljoprivrednike. Omogućuje poljoprivrednicima da nauče bolje metode uzgoja, poboljšaju uvjete rada.
Kupila bih taj proizvod unatoč tome što je skuplji.
Tena Marodi
Certifikat Bio
Sastojci proizvoda s Bio oznakom su uzgojeni na eko način, sastojci dolaze tih proizvoda dolaze iz organskog uzgoja u ovom slučaju to su soja i šećerna trska.
Magdalena Lončar
Fairtrade je naziv za oblik nadzirane trgovine pri kojoj su cijene za proizvode koje se plaćaju proizvođačima obično više od cijena na svjetskom tržištu. Na taj način se proizvođačima želi omogućiti veći i pouzdaniji prihod u odnosu na konvencionalnu trgovinu. Pokret zagovara plaćanja “fer cijena” za proizvode, kao i poštivanje socijalnih i ekoloških standarda u proizvodnji.
Fair Trade pokret usmjeren je uglavnom na proizvode iz zemalja u razvoju koje se izvoze u razvijene zemlje.
Fer trgovina obuhvaća poljoprivredne proizvode, kao i proizvode tradicionalnih obrta i industrije. Brzo se širi i u nova područja, kao što je turizam.
Najčešći proizvodi uključuju rukotvorine, kavu, kakao, šećer, čaj, banane, med, pamuk, vino, svježe voće, čokoladu i cvijeće.
Kupila bih takve proizvode iako su skuplji.
Sara Toth
Maja Posavec 1.ht
6. aktivnost – nevidljivi zagađivači
Postoje zagađivači koji su oku nevidljivi. Upotrebljavamo puno proizvoda koji sadržavaju kemikalije koje isparavaju ili odlaze u otpadne vode i predstavljaju rizik za ljude, biljke i životinje. Možete li navesti 5 proizvoda koje koristite u vašem domu, a koje sadrže kemikalije štetne za okoliš? Na koji način te kemikalije dospijevaju u prirodu? Možete li pronaći manje štetnu alternativu tim proizvodima?
Našla sam ovih pet proizvoda u mom domu koji štete okoliš. To su većinom sredstva za čišćenje.U prirodu dospijevaju putem umivaonika, wc-a ili ih netko prolije po travi. Manje štetne alternative su limun, soda bikarbona, ocat.
Iva Horvat, 1.ht
Sva sredstva za čišćenje mogu se zamijeniti ekološko prihvatljivima i to na bazi alkoholnog octa, sode bikarbone, eteričnih ulja, destilirane vode i prirodnih sapuna. Sok od limuna ili sol se također mogu upotrebljavati. Tako izbjegavamo moguća kancerogena oboljena te trovanja fosfatima i tenzidima kako nas tako i okoliša.
Teodor Karlo Janić, 1.ht
7. aktivnost – ekološki otisak
Izračunali smo svoj ekološki otisak.
I dobili zadovoljavajuće rezultate. Većini učenika ekološki otisak je ispao manji od zadanog svjetskog cilja.
8. aktivnost – “put hrane”
U našim kućanstvima potražili smo hranu iz uvoza i procijenili broj kilometara koje je prošla do naše kuće. 35 proizvoda koje smo pronašli ukupno je prošlo 84169 km. Većina proizvoda može se proizvesti u Hrvatskoj, ali ih možemo kupiti samo u sezoni. Udaljenost koju hrana prođe možemo smanjiti tako da kupujemo lokalne proizvode i da kupujemo sezonsku hranu.
9. aktivnost – pick-up picnic
ZADATAK:
Organizirajte piknik s obitelji ili prijateljima, ali piknik na kojem iza sebe nećete ostaviti otpad. Spakirajte deku, hranu, piće, ali i rukavice kojima ćete pokupiti otpad (ne samo svoj, nego i onaj na koji naiđete), vreće za otpad i dezinficijens za ruke. Po putu na piknik, pokupite otpad na koji naiđete. Kad stignete na mjesto piknika, uzmite 10 minuta vremena da pokupite otpad koji se nalazi u okolici (čak i opuške). Proslavite dobro obavljen posao hranom i pićem koji ste donijeli. Pazite da iza sebe ne ostavite otpad. Fotografirajte piknik i skupljanje otpada, pa fotografije postavite u materijale na eTwinningu
Iva Horvat, 1.ht:
” Otišla sam na piknik, slikala piknik i nešto od smeća koje sam pokupila i stavila sve to pod materijale. Na piknik sam otišla s prijateljicama na livadu. Bila sam sretna jer smo se dobro zabavile i puno porazgovarale nakon dugo vremena, ali mi se nije svidjelo to što toliko ljudi iza sebe ostavi toliko smeća. “
Suradničke aktivnosti bile su sljedeće:
Suradničke aktivnosti
1. Partnerski kviz i anketa projektnih partnera
Odigrali smo partnerske kvizove i ispunili ankete projektnih partnera te na taj način provjerili svoje znanje u planetu Zemlji i razvijali jezične kompetencije.
2. Odabir ekodizajna majice
Glasovanjem u anketi pomogli smo u odabiru službenog dizajna majice koja će biti razultat provedenog projekta.
3. Odabir ekoporuke
U suradnji s drugom grupom učenika naše škole vođenu profesoricom Dubravkom Lisjak odabrali smo zajedničku ekoporuku koja glasi: “Nemoj se blamirati, nauči reciklirati!”
4. Genially puzzle
Sudjelovali smo u izradi Genially puzzla sastavljajući puzzle drugih škola i dodavanjem naših. Autorica priložene slike je Simona Vlašić (slika: Maslačci)
Učenici su svoje zadovoljstvo sudjelovanjem u projektu izrazili pomoću ikone palac gore/palac dolje. Rezultati se nalaze na fotografijama:
Konačan produkt projekta je galerija zajedničkih ideja i plakat s porukom za očuvanje Zemlje.